Saturday, December 10, 2011

Kereta Lembu

Salam.. Pa kabar takrang ritok tek?! Hope semuanya baik2 sahaja.. Aku ritok tek pas berjual derian kat depan umah YB Daud... Fuhhh.. Happening ada jak.. Esok gik nak meneruskan perniagaan buah durian.. Cehhh.. Kira tycoon buah la.. haha.. Ok.. Ritok nak cerita pasal kereta lembu.. Ada blogger yang suggest aku soh cita pasal kereta lembu.. Well, I have no experience in kereta lembu.. So, aku cilok dari encik Wikipedia jak la... 

"Kereta lembu merupakan kenderaan dua roda yang ditarik oleh lembu. Ia merupakan pengangkutan yang digunakan sejak masa silam lagi dikebanyakan tempat di dunia. Ia masih digunakan hari ini di mana kenderaan moden terlalu mahal atau infrasturktur tidak menyokong kereta.

Kereta lembu yang ditarik oleh seekor lembu atau lebih kebiasaannya digunakan bagi mengangkut barangan. Rangka kereta dipasang pada lembu penarik dengan menggunakan rantai khas yang diikat pada kayu gandar, tetapi tali sahaja mungkin juga digunakan bagi seekor atau dua lembu. Pemandu dan pengiring barangan akan duduk di hadapan, dan beban dimuatkan di belakang. Secara tradisi barangan di bawa merupakan hasil pertanian dan balak."

Contoh kereta lembu yang ada kat Melaka. Credit pic to owhpic.


Tok boleh kira kereta lembu juak ka? haha..


Mun ekot pengalaman aku lamak tok la, di kampung2 kat Sarawak tok sidak sekda pakei pun kereta lembu.. Biasanya lembu kat sarawak tok dalam kandang jak.. Dijaga dengan baik untuk sembelihan akan datang ataupun dagingnya dijual secara komersial.. Aku pun berharap suatu masa kelak ingin juak nak nait kereta lembu tok... Cemne kah asanya.. ADakah sama kedak nait keta kancil ataupun kedak keta Toyota Vios... hmmm.. haha.. Pepatah lamak dolok, "lembu menyusukan tapi sapi dapat nama".. Aku dari dolok maseh confuse lembu dengan sapi tok sik sama ka?! haha..

So, siapa yang pernah nait kereta lembu tok boleh kongsi pendapat anda dalam komen box.. Mun suka ngn entry tok boleh klik +1.. Yajak la dolok untuk entry ritok.. Till then.. Adios.. Salam..

17 comments:

Nanan said...

tokey buah eh. mintak 2 3 egek lok? hehe. kat serian tok banyak li org bjual tepi jeraya. ng byk la. rindok ati ngga. hehe

AmirFX said...

kepada Enan,
Juh.. Agak kmk kelak... Kmk berik spesel punya harga.. haha..

Gen2Merah said...

seumur idup, saya belum pernah naik ketta lembu.. ehehe

Cik Yatt said...

tak prnh naek kete lmbu.

My Life's Journey said...

umi pun tak pernah naik kereta lembu ..time kecik ..abang pura2 jadi lembu ada la hihi :)

ciK LyndaWawa said...

see,rami org xpenah nait keta lmbu..kmk pun gia..tdah nyiksa bnatang gia bah..diat matanya..mintak smpati nak...

AmirFX said...

kepada Gen2Merah,
Haha.. Sama la bro..

kepada CikYatt,
Hihi.. Sama gak..

kepada UmieAbah,
Haha.. Same goes here..

kepada CikWawaGuana,
Cehh.. KMk ingt ktk dah pernah tek...

mummysyafie said...

hahaha...terdiam kejap.

Jue said...

mun ada pun ku sik kan kempang ati mok nait..cian ngan lembu ya..dah la ku berat haha

AmirFX said...

kepada MummySyafie,
Haihh.. Pahal diam kak? Mesti pernah nait tok...

kepada Jue,
Mun ktk berat kmk lagikla berat.. haha...

Hanie_Dew said...

naik keta lembu kat melaka jak. tu kalau dari umah gi keje naik keta lembu mau kene betolak kol 12 malam baru sampai kat ofis kol 9. hhiihihih

Chenal said...

cubo...Proton merik namo kereto next edition "LEMBU"! KELISA dah ado..KANCIL dah ado...mun LEMBU? (ado brani??)

AmirFX said...

kepada HanieDewTheDew,
Hahaa.. Saya belum pernah lagi naik kereta lembu.. Dierang guna lembu yang besar ker? Kalau lembu kecik naya nanti kalau saya naik.. haha..

kepada Chenal,
Haha... Cemne nak upa kereta ya kelak...

c'axoera said...

hahah last tgk kete lembu kat melaka hehehe :p

http://ch000tz.blogspot.com/2011/12/tuessday-keje-itu-perlu.html

AmirFX said...

kepada c'axoera,
Kat sini takder... :D

Chenal said...

aku raso...rupo keto yo depan ado palak kerbo juak!

AmirFX said...

kepada Chenal,
Haha... Kedak lam cita koboi jak nyo.. haha..