Wednesday, August 17, 2011

Perangkap Bukan Pengakap

Salam.. Pa kabar takrang petang tok tek? Posa sik? Haha.. Soklan tok aku biasa tanyak ngn anak2 buahku yang ceredit gila babeng nak jawap balit.. Rata2 semua madah sik posa. haha.. Apuuu.. Sekda duit raya untuk tahun tok... Grrr...

Oklah.. Banyak komen tanyak pa benda gambar yang aku siarkan dalam entry wordless wednesday ritok.. So, jawapannya adalah benda ya sejenis perangkap.. Perangkap lalat buah yerr kengkawan.. Perangkap ya digunakan untuk memerangkap lalat buah supaya sidak sik merosakkan tanaman buah2an ataupun sayuran yang takrang tanam.. Ada macam2 jenis perangkap takrang boleh polah sendirik dengan kaedah menebuk lubang di tengah2 botol plastik ataupun membuat seperti bubu.. 

Nektok aku molah yang kedak dalam gambar ya.. Cuma pakei botol aek mineral jak lah.. Cara benda ya berfungsi tek takrang kenak tebuk lubang di tengah2 dan lepasya masukkan sedikit air kat dasar botol ya.. Lepasya titiskan sedikit Methy Eugenol atas kapas dan gantungkan kapas ya tek dekat palak botol.. 

Lalat buah akan ngerondong kapas yang berbau Methyl ya tek dan bila sidak dah mabok2 lalat sidak akan menjunamkan dirik ke dalam aek yang dah disediakan di dasar botol ya tek.. Sidak akan berenang sampei lemas.. Mun takrang perasan dalam setiap bulan ada hari di mana bulan mengambang penuh.. Pada masa ya banyak binatang akan muncul.. Lalat buah pun sik terkecuali.. Sangat banyak.. Aku pun sik tauk juak kenak.. Mun ari2 biasa tanpa ada bulan mengambang penuh malam, nang sikit jak sidak masuk perangkap.. P bila malam lepas, aku nguja masang perangkap baru nang ngambur jak sidak berenang kat dasar botol aek ya.. 

Mungkin fenomena ya dah lamak kali.. Aku jak baruk tauk.. : p.. Ok.. Kesan lalat buah ke atas tanaman takrang sidak akan inject sidak pun larva ke dalam buah yang baru masak.. Lepas beberapa minggu larva ya kuar dan menjadi lalat dewasa.. Sebab ya takrang ada nemu buah yang lembik.. Paling senang nak tauk lalat buah ya ada inject sik tanaman takrang leh tangga ada kesan tompokan kecil warna hitam.. Takrang leh search kat google gambar ya lah.. Untuk pastikan keberkesanan ubat pemikat lalat buah ya tek takrang gantikan kapas baru setiap minggu supaya bau methyl eugenol ya sik bercampur dengan bau aek kosong ya tek... Oklah.. Asanya cukuplah ya dolok info ritok.. Ada soklan leh berik lam komen box..  Selamat berpuasa dan selamat beramal.. Muahmuahmuahhhsss.. Sayang awak semua.. Salam...




Bau benda tok kedak minyak Atar jak.






Aihhh.. Cik pocha kaa?!


12 comments:

[sutera kasih] said...

lalat buah keluar byk time bulan mengambang pasal bulunya kembang haha


aihhh cik pochaa ka dekk??aiieee kiutnyaa

AmirFX said...

kepada SuteraKasih,
Pahal bulunya kembang? Lain jak bunyiknya.. haha..

Abd Razak said...

Salam..

Duhal..:) Bagus taktik tok, boleh cuba juak kelak...

Umie Artoqiemie said...

oh sebab ya buah lembik duhal..

AmirFX said...

kepada Abd Razak,
Salam.. Cubalah.. K elak kenak jangkitan lain juak dari lalat buah..

kepada UmieArtoqimie,
Yepp.. Lalat buah tok mbak banyak jangkitan juak...

hani apandi said...

kdk bau myk atar pdh ktk? kmk boleh mati cium bau ya.haha.semua racun mek sik suka!:P

AmirFX said...

kepada HaniApandi,
Haha.. Lebih kurang la.. Sidak indon madah bau minyak selasih..

Yumida said...

owh....kenak lalat buah suka hinggap kt buah..sbbnya mok awet muda..

nyaman na kropok ya....

AmirFX said...

kepada Yumida,
Haha.. AOk oo.. Manusia jak sik suka makan buah.. haha..

ciK LyndaWawa igUana said...

molah perang kap duhal..rajin juak kitak keja rutit ya owh..

Redbloodsnow said...

haaa pastok bebas lah kebon cabik tak dr serangan makhluk perosak :D

AmirFX said...

kepada CikWawaGuana,
Haha.. Kerja rutit supaya cabik sihat sejahtera...

kepada PuteriSaljuMerah,
Haha.. Mudahan juak.. Geram nangga lalat buah ya banyak gilak...