Tuesday, August 30, 2011

Aek Lemenet

Salam.. Pa kabar takrang tek? Mesti tengah2 ready nak kuar berjalan raya.. Ritok aku dah beraya sampei 4 buah rumah sekaligus.. Nang meriah la raya tahun tok.. Tapi cgek aku nak cerita juak lah.. Kemeriahan kat Kuching tok ngn kemeriahan kat Sentul KL jauh sekali bezanya..

Antara kemeriahan yang dapat takrang tangga adalah dari segi persediaan kueh mueh.. Mun kat Kuching sitok beridang ngan dak segala macam jenis kueh koh.. Dari kek lapis, cis cake smpeilah ke biskut arab apa inda.. Mun pengalaman aku beraya kat Sentul dolok marek cuma hidangan ngn mee goreng dan ayam masak kari jak.. Banding kat sitok semua rumah yang aku beraya tek idang dak satay ayam dan daging, lemang, kelupis, ayam pansuh, ketupat dan juga rendang.. Fuhhh.. Segala macam ada...

Apa lagik yang best kat ctok ialah rata2 sidak berik hidangan aek dengan aek lemenet ataupun aek belon.. Nektok biasa k aek gas lah oooo.. Mun kat Sentul aku pun heran kenak sidak sik idang aek gas apa inda.. Macam sekda suasana raya jak cerik aku.. Yalah asa nyesal sik balit raya.. haha.. Tapi yalah akan jadi kenangan aku beraya ditempat orang.. Hujan emas negeri orang, hujan batu di negeri dikpun juak lah nyaman.. Batu berlian koh... haha..

Oklah.. Mok ready2 pergi open house kawan lamak ku.. Mungkin cgek umah jak malam tok.. Perut dah boyot mbak mala makan n minum.. Haha.. Oklah kengkawan.. Ciao.. Muahmuahmuahhhsss... Salam Aidilfitri.. Sayang awak semua.. Salam...




Tok lah aek gas.




Kedak toklah aek belon.

11 comments:

Cik Gold said...

org sarawak ng kaya..raya pk air gas..hehe.rtok kmk puas juak berjalan raya tek.smpe kembung dah perut tok.mlm tok op kejap.sok sambong gk.
selamat hari raya mir =D

L@dyKichiMachiko said...

aik belon?? bok mek dgr tok mir... mekorg k bhs tinggi pun, aik lemenet. hahaha.. nang stail org sarawak beraya sejak dr dolok gk,kira tradisi turun temurun.mesti ada aik gas,tp ya terpulang dgn individu juak.ada juak nk suka makei aik sirap/jus.

~Selamat Hari Raya mir...~

Nono Fara said...

Selamat Hari Raya.. :)

Dolok marek masa kecik2.. nang sidak kuarga suka idang aek gas. and start 5 years back kmk org pakey sunquick.. bahaya banyak gilak minum aek gas oi.

AmirFX said...

kepada Cik Gold,
Haha.. Semangat.. Mlm tok kmk sik jadi juak dah nak jalan raya.. Terlajak tdo inda tek.. haha.. Selamat Raya Cik Gold..

kepada Ladykichi,
Haha.. Dolok marek ada aek gas pakei botol ya jenama aek belon.. Jual dalam peti kayu.. Cgek peti ya ada 60 botol kecik2 kedak lam gambar ya...

Selamat Hari Raya LadyKichi..

kepada Nono Fara,
Haha.. Yalah.. P maseh juak nektok idang aek gas.. Kmk asa mun d sukat paras gula lam badan kmk tok lebih dah kali.. haha...

[sutera kasih] said...

haha lamak sik nyebut ayek lemenet ehhh

Jue said...

Mun di kl tok nang susah aih mok cr org ngidang aie gas. Byk aie sirap. Ada a few jak da ngidang. Mun di kuching, smpi bgas perut hihi

AmirFX said...

kepada SuteraKasih,
Haha... Ol skul jak bunyi nyebut aek lemenet... haha..

kepada Jue,
Haha.. Aok.. Kmk ria dihidang ngn aek sirap jak time beraya kat Sentul KL...

Chenal said...

Ghumah sapo ado aek belon...??
Aku mok serangggg

AmirFX said...

kepada Chenal,
Haha... Rumah mekrang k aek sunquick jak tahun tok.. haha...

ciK LyndaWawa igUana said...

nak bawah ya aek lemenet sibo nak..hehe

AmirFX said...

kepada CikWawaGuana,
Aaa.. Nak la kmk tauk aek lemenet ya dari Sibo jang.. Kat Batu Kitang sio ado wak sidak njual aek lemenet kedak yo...