Wednesday, October 19, 2011

Day 24: A Song That You Want To Play At Your Funeral

Salam.. Capek gwe harini.. FUhhhh.. Lepas mengemas bilit.. Ahernya kembali bersinar.. haha.. Ok2.. Ritok cabaran ke-24 lagu.. Pilihan lagu untuk dimainkan semasa pengkebumian aku kelak.. Hoho.. Sik lain lah ooo.. Sebagai umat Islam diberitakan untuk kita menyanyi lagu surah Yassin... Dibah tok aku senaraikan kelebihan membaca surah Yassin...



Ayat 1 - 9  : Untuk keselamatan diri

Ayat 9  : Orang jahat tak nampak kita especially orang kafir. Dr kata janganlah digunakan utk elak Kastam. Tu dah niat lain.

Ayat 12  : Merupakan Jantung Yaasiin - Rasulullah s.a.w. berharap ayat ini di hafal oleh setiap mukmin dan mukminat.

Ayat 13 - 35  : Mengisahkan orang-orang yang mati syahid.

Ayat 22 - 23  : Untuk menjaga aqidah Memberi hidayah kepada anak.

Ayat 29 - Sebagai amalan untuk mengelakkan diri dari di fitnah dan kejahatan mulut & juga utk digunakan jika kita rasa orang nak fitnah or aniaya kita. Lebih elok selepas baca di semburkan ke muka orang tsbt.

Ayat 30  : Untuk keinsafan - Supaya dapat dipertemukan dengan Allah s.w.t. (harus sentiasa berada dihati - beramal dengannya).

Ayat 32 : Untuk menginsafkan orang lain supaya menjadi baik.
Caranya: Ingat yang segalanya datang dari Allah s.w.t. Kita umat Muhammad & kita orang Islam

Ayat 33 - 35  : Elok dijadikan amalan bagi sesiapa yang suka bercucuk tanam. Tanaman akan subur

Ayat 36  : Menerangkan yang kehidupan ataupun kejadian di dunia ini dijadikan berpasang-pasangan. Ayat ini elok diamalkan bagi sesiapa yang belum berkahwin supaya di pertemukan jodoh. 
Caranya: Baca dan berdoa. Hembus dan sapu pada muka setiap pagi sebelum keluar rumah.

Ayat 37  : Adalah untuk menetapkan aqidah diri sendiri. Hati yang kering akan hidup semula.

Ayat 38  : Mengisahkan yang bulan dan matahari pun sujud pada Allah s.w.t. yang satu.

Ayat 39  : Mengisahkan ilmu falak.

Ayat 40  : Merupakan kenyataan Allah s.w.t. yang satu.

Ayat 41  : Mengisahkan Nabi Noh a.s. naik kapal - Elok di baca sewaktu menaiki kenderaan.

Ayat 44  : Mengisahkan keseronokan hidup di dunia - Di baca untuk dijauhkan fitnah dalam hidup.

Ayat 45 - 48  : Merupakan kedegilan orang kafir kepada Allah s.w.t.

Ayat 49  : Menceritakan hari akhirat dan kehidupannya.
Tiupan 1   - Datang dengan tiba-tiba
Tiupan 11  - Hancur
Tiupan 111 - Semua orang di hidupkan semula dan hadir dipadang Mahsyar.

Ayat 50  : Setiap orang akan dihisap mengikut amalannya.

Ayat 58  : Merupakan salam daripada Allah. Jika rasa sakit kepala, baca dan sapukan ke kepala. Ulang sebanyak 3x.

Ayat 76  : Dibaca untuk mententeramkan diri dari fitnah orang. Dijadikan amalan & jika hati rasa sedih, sebak atau pun kecewa.Sambil pegang dan urut dada, bacalah ayat tsbt.

Ayat 78 - 79  : Dikhaskan untuk sakit urat, tulang dan  badan .Untuk doa ayat 78. "dia berkata, Siapakah (yang dapat) menghidupkan tulang belulang padahal telah hancur?. Juga bacalah jika sakit tulang, urat atau tulang patah berikan ayat ini.

Ayat 79  : Katakanlah, Yang akan menghidupkannya ialah yang menciptakannya pertama kali. Dan Dia Maha Mengetahui tentang segala makhluk."

Ayat 82  : Untuk Hajat - Jika berhajat sesuatu bacalah 100x .
Dibaca pada air dan minum selama 40 hari boleh menjadi penawar.
Jika air habis ulang bacaan tsbt sehingga 40 hari. 
Caranya: Sembahyang Tahajjud (3x) berturut-turut  pastu  baca pada air 100x  berdoa apa sahaja hajat.









Oklah.. Tok jak dapat aku padah.. Mun time aku dikebumikan kelak mintak2 lah takrang bacakan Yassin untuk aku... Sedekahkan Al-Fatihah.. Insyaallah aku akan berbuat benda yang sama juak untuk takrang sekiranya umur aku dipanjangkan... Insyaallah..  Salam semua..

12 comments:

Saiazuan said...

subhanAllah! hebatnya surah yassin :D

Yumida said...

suspen baca tajuk atas tek...oooo yasin duhal...byk manfaat dr bacaan yasin hooo...digalakkan membaca setiap hari, bkn stakat mlm jmat jak hoo

eVa said...

suka mek bc ganjaran2 ayat mcm tok.. piluk hati eyhh.. jarang bh kta nak bc.. bila perlu bok nak bc n carik.. huhu.. aok, lak sama2 sedekah fatihah n bc yassin kta sama dirik ow..

Chenal said...

Alhamdulillah....sesekali beringat ngan mati bagus juak! x leka glak dgn dunio tuk. (muhasabah diri)

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said...

Sejuk perut ninek dgr =0).

Redbloodsnow said...

Subhannallah! betapa besa kehebatan surah yassin, mir ow.

Ms Tikot said...

Yaasin banyak kelebihannya, tp syg org kta jarang yg dpt menghafalnya termasuk kmk :-(

miss Fida said...

good info encik amir :)

Hanie_Dew said...

betul tu surah yassin byk kelebihan nya. baik untuk yg masih hidup atau yg telah meninggal dunia

Jue said...

tringat ngan kwn ku, pas bapaknya ninggal, nya rajin bc yasin sampei ke hari tok

saytunt yang fabulous said...

tq for the info

ciK LyndaWawa said...

nang pun baca yasin nak...hehehe