Tuesday, August 4, 2009

Pengalaman Adalah GURU


Salam. Dalam 2 - 3 ari tuk nang panas lah. Pembakaran tuk adakalanya nang buleh memanaskan urg lain juak selain dari nunok utan k pertanian. Harap2 lah pembakaran sik dpolah dengan sewenang-wenangnya tanpa ambik kira tempat pembakaran yang luas gilak.

Entry kali tuk just nak berkongsi apa itu pengalaman. Kebanyakan manusia mempunyai pengalaman masing2 lamaknya idup d muka bumi tuk. Adanya pengalaman yang manis sik kurang juak yang pahit. Bagi aku, pengalaman ya adalah something yang sekpat nak dinilai. Adapun yang dinilai ya bukannya pengalaman tetapi kemahiran kita yang semakin mantap setiap hari apabila molah benda yang sama. Selain dari ya juak, pengalaman banyak ngajar kita cara nak menjalani kehidupan seharian. Contohnya pengalaman memandu. Rasa2nya sesiapa yang dah 18 tahun ke atas dah memiliki lesen kereta ataupun motosikal. Bagi yang sekda ya ambik jak lah pakei pengalaman n kesenangan d kendian hari kelak.

Aku setakat tuk dah mempunyai lesen D dan B2. Maksudnya aku ada lesen untuk ngembak keta tidak melebihi 3 tan dan motosikal tidak melebihi 250 cc. Nak bangga sik juak la sebenarnya. Lejuk juak dah driving sampei 10 tahun. Ingin nak cuba kelainan gik. Mungkin kelak2 nak ambik lesen belon(kapalterbang). Tapi, in that golden 10 years aku dah gain experience dgn bermacam-macam juak kenderaan. Agik setakat nak mbak lori 5 tan ya nang ilek2 jak.

Aku dah penah ngembak lori 5 tan masuk ke dalam utan d Saratouk. Nang very the mengancam sebab time ya ngembak masuk ke dalam utan yang bukan ada jeraya kedak jeraya tar. Rumbu sana-sini and benatang liar bukan2 juak lah lam utan kedak ya. Mun bernasib baik nemu ular. Mun ari suam2 kuku nemu jembalang. Tuhan n pekerja indon jak tauk cemne upa aku nemu benda2 cemya. Nway, pengalaman ya lah sikpat aku lupak smp nek tok. Pengalaman memandu juak mengajar aku supaya lebih berhemah bila d jalanraya. Kadang2 ada juak mecut sia sitok. Ya jeman gik mudak dolok. Nang nak alah nak mecut. Sekda nak d gawut pun mecut juak. Bila dah cemya pengalaman eksiden pasti ada. Tapi yang lawaknya aku sekda mecut2 time ya pun buleh eksiden.

Sik sangka. Benda cemyalah merik aku byk pengalaman smp kinek tuk. Sebab pengalaman ya adalah GURU bagi aku. Pengalaman aku lain pun ada juak p akan aku cerita kelak2 lah sebab sik lamak gik time k aku balit umah. K lah blogers2 sekalian alam. KElak jumpa d masa yang lain d tempat yang sama. Dunia blog milik kita bersama. Majulah sukan d dalam Malaysia. Semuga hari anda ceria2 selalu hendaknya. Byk juak iklan tek.. haha.. K k.. Balit umah lok...




Tuk upa lori yang aku mbak ria. Scale tuk mungkin besar. Kecik sikit jak dari lori tuk.





Draebeng lesen yang dah kabur. Gmbr muka ya dah blur. Jadi ganti ngn ibu jari jak.

17 comments:

x said...

Waiseh. Terer ngembak lori eh. Bes ada jak! Kamek memena ingin ada lesen tosikal, nyaman bah nak ngembak & paking memana. Tapi tek...tetauk jaklah pengalaman kamek ngan tosikal. Pobia. Keke.

SEN said...

aku pun mok try mbak moto bsr2 kdak lori mori tok..

aku sik fobia dgn tosikal, sekian..

AmirFX said...

kepada TitilZatil,
Haha.. Yang bestnya mbak lori tuk nya mpun stereng besar.. Sik lelah nak pusin byk kali mun nak molah U-turn. Fobia ktk ya dpt d atasi dengan makan dagin renab yang segar dari ladang.. keke..

kepada Sen-Pai,
Mbak jak.. Ringan jak ya.. haha..

aku pun sik fobia ngn to-ikai wak.. sekian. wassalam...

am-rie said...

dasyat bro..mbak lori bertan2 ya..
blom ada gik pengalaman mbak lori besar2 camya..tapi nang menar, pengalaman jak yang mendewasakan n "menerrorkan" kita..hehe

AmirFX said...

kepada Amrie,
Haha.. Menerorkan ya nang menar juaklah... Time sekda urg nak dreb keta pelik2 time yalah berguna.. haha... Nway, lori ya gmbr jak... Yang sebenarnya lori nak d mbak aku cuma buleh nampung 5 tan buah sawit jak...

Zen Eizan said...

pengalaman nang berguna, org sik dapat tunjuk ajar ngan kita 24 hour, tp pengalaman leh tolong kita everytime...

bunga said...

pengalaman mendewasakan..kamek tok pengalaman? banyakk..p sikpandey mok dcta..hehehe..

nway, sian ngan renab..:(

IsBoY'z ZeA said...

menar belaka kata ktk ya koh... mek sokong 101% hehhehe

AmirFX said...

kepada Zen,
Yess.. Udah kenak baruk nak terngadah.. Lebih kureng cemya lah..

kepada Munga,
Boh dcta.. Simpan jak.. Mun ada kecemasan pandeylah pengalaman ktk ya kuar... Nway, nyam2 dagin rabit...haha..

kepada Isboyz,
Uleh kerna ktk sokong kmk byk ya kmk naitkan pangkat n gaji ktk ke tahap Ketua Pengarah Syarikat CMS.. haha..

KiKiHanakO said...

wahh.. besh la gia ambik lesen belon gik.. hoho

AmirFX said...

kepada Kiki,
haha.. hepi nar juak ktk?? Jom sama2 ambik lesen belon...

Rudy Iskandar said...

ku ingin skali nak ambik lesen belon...terbang kesana kemari..huhu...pi aku tok makei cermin mata, neypat mbak belon..

yah ada xperience mbak lori duhal..

AmirFX said...

kepada Rudy,
Samalah kita tuk bercermin mata... Nway, kinek tuk lesen belon buleh ambik k cermin mata... Asal jgn butak jak.. haha...

ღ❤❣::A.J.M::❣❤ღ said...

ellehhhh... takat lori... huhhhhh... xkmk pandeiiii... hikhikkk... keta F1 ada kmk drive... uuuu berat ooo... apa tek masa ya Schumacher suggest kmk ganti Massa... tp oleh krn kmk bmurah ati... suruh jak Schumacher ganti Massa... ya bkn keta wooo... F1 ya sama ngn jentera berat...

Ivy Metaga said...

wah..terer ktk mbak lori, lain kali mbak, kmk tumpang hahaha...

yup mmg betul pengalaman banyak mengajar kita utk lebih baik dari yg lepas...to be a better and better person kan kan..=)

madey9600 said...

xpatut naa juak muka ya di tapok eh..haha...msti time rmbut belah tengah ya...haha

AmirFX said...

kepada Embun,
Haha... Ktk mbak F1 ka? Kmk mbak Michael Schumacer berambeh ke rumah ria tek... Nya nanyak bila kmk nak nyambung kontrak ngn dak Ferrari... haha...

kepada Ivy,
Yepp... Totally agree wit u.. Mun sekda pengalaman, perlu bercarik sebab pengalaman mengajar kita smp kinek tuk...

kepada Madey,
Haha... Time ya bukan hal rambut... Spek mata kedak spek mata Bill Gate gik mudak... haha...