Wednesday, July 28, 2010

Ponek @ Kempunan

Salam.. Wahh.. Super rajin ritok smp molah duak entry sekaligus.... haha.. Ok.. Cerita pasal kempunan... Dolok marek kenak ada org tua2 mengungkapkan mun kita sik jamah barang makan kita akan ponek atau kempunan... Dalam erti kata lain kita akan ditimpa musibah sebab sik mok nak makan apa yg telah dihidangkan...

Aku bok terbaca cgek artikel pasal kempunan tok ada juak diguna pakai dalam kehidupan org Dayak Kalis d Kalimantan Barat... Qoute tok aku ambik dari salah satu blog.. Mok tauk agik, ktk org just click kat qoute ya...

Memang sukar bagi tetamu Islam menolak hidangan Dayak Kalis namun masih ada cara untuk mengelakkan ‘sumpahan’ kempunan itu. Tetamu yang tidak mahu menjamah tuak itu hanya perlu mengungkapkan ‘palapasku’ yang bermaksud ‘bebaskan aku’ sambil menyentuh hidangan dengan hujung jejari kanan dan kemudian jejari itu diletakkan ke dada. Menurut masyarakat Kalis, perlakuan ini mesti dilakukan untuk mengelakkan sumpahan ‘Katabea'an’ yang boleh mengakibatkan musibah, malapetaka, kematian atau diserang binatang berbisa.

Pada pandangan ‘world view’ masyarakat Kalis, seseorang yang terkena sumpahan kempunan itu, rohnya dilihat seperti binatang buas. Rohnya akan ditangkap atau diburu oleh roh-roh liar. Apabila gangguan pada roh ini berlaku, roh orang itu menjadi lemah dan orang itu akan jatuh sakit atau diserang binatang berbisa sehingga mengakibatkan kematian. Pendeknya, masyarakat Kalis menggunakan ‘kempunan’ atau ‘Katabea'an’ sebagai jawapan kepada musibah-musibah yang berlaku pada seseorang. ------



Mun bahasa kita sitok dsebut ponek.. Ok.. Benda tok sebenarnya adalah kepercayaan org lamak dolok.. Orang lamak2 dolok.. Faham sik maksud?! Orang lamak dolok maksud aku didikan agama yang agak kureng... Ortodoks lah kiranya... Jadi sebenarnya kempunan @ ponek tok tek adalah syirik bagi yg mempercayainya... Dalam kesah Batu Belah ada juak mengisahkan tentang ponek@kempunan... Si Atan ngn Melur tok tek telah makan telur ikan temakul@belacak yang sepatutnya dbahagi ngn mak sidaknya.. Tapi oleh kerna si Atan maok gilak nak makan telur ya, Melur alu lembut hati nak beriknya juak bahagian telur temakul@belacak maknya tek.. Alulah maknya kempunan@ponek nak makan telur ya... Berlari ayu lah maknya ngagak ke batu belah.. Nak munuh dirik.. D sia kita dah nampak maksud yang d sampaikan adalah salah sama sekali... Sekda dalam Islam nyuruh kita munuh dirik.. Mmmm..


Bagi pendapat aku ttg kempunan@ponek tok tek senang jak.. Mun ada org idang brg makan sila jamu jak.. Jangan malu2.. Mun nak reject pun biarlah beradab.. Padah nak diet ka apa ka... hehe.. And jgn nak percayak ngn benda tok... Percayak ngn Qada' n Qadar... Oklah.. Thats all for now.. Dah kepak tgn naip ehhh... ecehhh.. Muahmuahmuahhhsss... Sayang onyeng am gilak2.... Salam...





Dolok marek nangkap ikan tok k ikan pusuk sebagai umpannya..





Tok duhal selain dapat d makan ikan belacak d polah untuk minyak menguatkan zakar lelaki.. Uuuuuuuuuu....

20 comments:

dukunlintahplk said...

yah urang pertama :D.. iklan minyak belacak ka? haha.. sidak kalis ya adakah kalis atau salah spelling tp sebenarnya kaljis haha.. ampun kaljis :p

erolnukman said...

bnr ya bro...kadang2 heran juak bila org tua nyuruh nyentuh jak nasik mun b4 nak kluar / pegi cney2...takut ponek.maok sik maok ada juak lah rasa cuak lam ati...hehehe...

pernah makey minyak belacak ya ka?hahahaha....

cikgadis konfiuss said...

apa tek owg madah?

kinek?

hehe

AmirFX said...

kepada Dukun,
Haha... Sama oooo.. hahaa... Ampun kaljis..

kepada Erol,
Haha... Yalah... Org tua tok susah juak nak d tengkar.. P jgn d cayak benda ya lah... Nway, lom penah coba gik... Tunggu dah nikah kelak.. hahahaaa....

kepada Cik Gadis,
Haha... Kinek tuk ka?! Aok... haha..

cikgadis konfiuss said...

eh slh!

patut tulis KINNEK kan
haha

AmirFX said...

kepada Cik Gadis,
Haha.. Bukan kinek tapi PONEK...

hans said...

risau juga den kalau dipaksa minum tuak tu
nasib ada juga cara lain nak elak minum

P/S : Hans! Asal Makin Kurus Bebenor Nih?

AmirFX said...

kepada Hans,
Haha.. Yelah.. Nasib baik ada cara.. Kalau tak, konfem terjun sungai.. haha..

fLoRanCe said...

yah2...duhal..hahahahha..
xbleh cayak la ponek tok hooo...
cis2...hahahahaha...

Beautiful Stranger said...

nyaman belacak ya..or ikan layar dlm melano..'aku kempunan burger mcd' boleh?

AmirFX said...

kepada Florance,
Haha... Aok.. Boh cayak... hehe..

AmirFX said...

kepada VivianAR,
Haha... Boleh mun maok p jgn cayak ngn kempunan@ponek... haha... Aok... Nama lamak juak k ikan ya... Ikan layar....

joynstar said...

uuuuu.....huuuuu....

mummysyafie said...

kamek dolok pernah "ponek" kata orang. ada one day kemak berambeh rumah org ninggal nenek mek

time ya nya nyuruh mek makan kuih seri muka kei bekpes. tapi kmk degil juak..leka gago bermain. lom lamak nya madah "klak ponek" terus mek terguguk. dagu kena segi simen. n jujuh jak darah. sampei nektok dagu tok ada kesan jait

apa nok dikata orang tua..ekot jak lah. percaya ka sik ya perkara no duak.

AmirFX said...

kepada Jonstart,
Haha... Terpana ka? hahaa...

kepada MummySyafie,
Haha.. Aok.. Yalah sekpat nak d tengkar kata org tua sebenarnya... Ya maksud asal... hehe...

hannaH said...

mun g begawai org nuang tuak bg alasan makan panadol alu cdak sik jadi mejal..hehe..pun pun cakk!

Amni said...

Ada award k kitak kat blog kmk.. =) makaseh singgah and drop comment...=)

Redbloodsnow said...

Hahah...ya lah tek nak ow. boh di cayak gilak. tp nak..mek tetap juak if teringin nk mkn tp x dpt di hajati...kompom mek sebut ponek sambik calit aek lior ckit kat idung pasya kat dahi..hahahahaha

ortodoks <--- bah kata ktk...hahaha

hans said...

kalau tak ada cara memang aku xpergi lah
hahah

P/S : Mari Makan Buah Tomato!

AmirFX said...

kepada hannnah,
Haha... Panadol? Leh coba juak kelak.. Cak kun chak!

kepada Amni,
Haha... Award? Ok.. Kelak kmk ambik..

kepada Puteri Salju,
Haha.. Lamak dah kmk sik molah cemya... Susah mok ilangkan budaya cemya..

kepada hans,
Haha.. Skrg dah takder lagi adat camtu.. Boleh cakap tak nak jer... haha...