Wednesday, July 1, 2009

Dari Mata Turun Ke Hati

Salam. Malam tuk aku nak bercerita ttg mata.. Byk yang sik tauk gilak apa sebenarnya fungsi mata. Ada urg madah just pakei nangga jak. Kenak?! Ada lain ka kegunaan mata ya? Yep.. Byk gik fungsinya...

Antaranya adalah makei kita melihat dunia tuk dengan lebih dekat. Setiap benda d dunia tuk d cipta dengan alasannya tersendiri. Kenak kita perlu nangga sungei? Mun sik nangga sungei sekda masalah ka? Mun sungei sik d tangga cemne lah ktk urg nak tauk apa itu sungai. Kadang2 manusia tuk sik penah juak nak ngakuk diriknya salah. Jadi gunakanlah mata hati ktk urg ya bagi menilai apa yang baik dan apa yang buruk.

Mata juak bertujuan untuk melihat jaminan apa yang kita dpt bila molah sesuatu. Contohnya, mun kita nak merompak ka o mencurik. Apa akan berlaku? Ktk urg pasti akan nampak jalan yang d ambik ya ngembak ke cney. Sekda nak madah salah sesiapa tetapi ya lah hakikat. Mun mencurik pasti bersalah. Tapi kadang2 kita kenak nangga juak kenak urg ya mencurik o merompak. Mungkin persekitarannya time gik kecik2 dolok nang dah d dedahkan dengan pelbagai jenis benda yang sik bagus yang boleh menjuruskannya ke lembah yang lagik sik bagus. Contoh paling senang. Coba ktk urg perati nemiak dari kampung Bintawa. Kebanyakan sidaknya ya dari kecik gik dah nemu botol arak. Mun dah besar gerenti benda ya jadi biasa. Nak menyalahkan nemiak pun sekpat juak. Institusi keluarga gik macam sial jak. Nak nyuruh anak iboh minum benda haram tapi bapak dirikpun tiap malam minum juak.

Nak salahkan sapa juak mun dah cemya. Jadi, gunakanlah mata kita dengan betul. Byk gik benda lain yang kita sekpat nak tangga dengan mata kasar. Keadaan kinek tuk sebenarnya masih sik banyak yang berubah. Mun nak berubah pun, ambik masa yang amat lama. Sebab ya lah kemajuan d negara kita tuk masih d takuk yang lama. Perkara yang sama still berulang-ulang. Bagi kita yang dah sedar tuk oklah juak. Dah tauk ngn dah nampak dirikpun cemne perkara ya boleh merusakkan minda. Bagi yang sik tauk aku berasa kesian jak. Dahla hidup merempat tapi masih juak nak molah benda jaik.

Bagi yang dah berfamili ya sik kesian ka nangga familynya d polah seperti kais pagi makan pagi kais petang makan petang? Sebab ya lah mata tuk d polah. K nangga apa yang baik dan apa yang buruk. Semua yang bagus ya sik semestinya bagus. Penilaian kita gik kelak mun dah smp tahap ya boh rasa malu2 inda o asa ingga nak bertanyak betul sik d polahnya. Mun dah betul apa yang d polah ya sekda org akan terus nak ngerepak nak nentu pasal. Biarlah kita bermula dari kinek tuk jangan kelak dah tua2 bok asa nak menyesal. Sik guna gik dah. Mata juak mainkan peranan penting dalam setiap perhubungan. Sik kiranya tua atau mudak. Bagi yang mudak sidak tuk akan nangga benda nak jaik jak dalam setiap perkara. Senang gilak bagi sidak molah benda jaik dari benda yang bagus. Bagi aku peranan urang tua d ctok sidak cuma perlu berik teguran juak tapi sik semestinya teguran yang kasar. Adakalanya teguran yang membina lebih bagus gik dari teguran kasar yang biasa kita dengar. Contoh, mun anak nak meli eskrem. Jawap terus sik boleh. Cemne asa anak ya kelak? Gerenti sidaknya memberontak. Alu carik alternatif lain bagi memuaskan nafsu sidaknya ya. Mun teguran membina contohnya tek, "Aokla, kelak kita meli k, p nunggu bapak abis keja lok." Cemya jak bah. Bukan susah pun. Atleast kita ada merik harapan baginya yang kita setuju dgn pendapatnya walaupun belum tentu gik nak merik. P biasanya bapak2 mithali pasti merik. K. Ya hubungan ahli keluarga. Cemne dalam hal percintaan? Uishh.. Benda ya aku lom kaji gik. Just yang aku tauk dalam setiap perhubungan ya kenaklah ikhlas. Apa yang ktk urg mauk sik semestinya sama apa yang ktk urg dpt. Bersyukur dengan setiap apa yang d oleh ktk urg ya. Sik kira sebesar ney d berik o sekecil ney. Personally aku tuk choosy juak dalam perhubungan. Tapi sesama insan lain aku cuba sik maok nak menerapkan nilai cemya.

Walaupun urg ya penah mengkhianati ataupun molah jaik lah senang cerita aku sik akan ambik tindakan yang melampau gilak. Ya buleh ku madah lah, "I'll try my best". Sekda kompromi mun menyakiti ahli keluarga aku mpun. Dari mata turun ke hati. Mun dah sampei ke hati ya kenak nilai gik dari segi waras pemikiran. Apa2 pun setakat tuk jak nak aku padah malam tuk. Bermonolog kejap. Pakei nangga balit apa yang penah aku polah lamak tuk. Org lain akan lebih nampak apa yang sekda pada kita tuk. Berik jak apa2 komen. Selamat malam my dear bloggers fren. Semoga hari tak urg lebih bahagia selalu. Jadikan dirik tak urg urg yang luarbiasa. Mun biasa2 ya dah biasa gilak. Byk gilak urg biasa2 d dunia tuk. Tapi pilihan d tangan dirikpun. K. Salam dan Selamat Malam.

11 comments:

Khairul Antasha said...

suka mek entry ktk tok...best..<---pa gik..burger simpang 3 oiii...heheheh

Ms Tikot said...

Tapi, kadanag2 mata x boleh pakei juak. Sebabnya dari mata ya kita cuma dpt nanggar jak, kta x tauk isi hati seseorg. wallahhualam...

AmirFX said...

kepada Kerol,
Makseh... Juh la... Ktk ya penyupan gilak... Ajak mek temu kelak jong2 kmk bertemu ngn tudung ktk ajak. Muka alu sik nampak.. haha..

kepada Ms Tikots,
Yepp.. Menar ya... Mun makei mata jak nang nampak secara direct jak.. Mun nak lebih tauk isi hati kita berkenalan jak ngn urg ya terus.. Jadi persoalan terjawab... Ada soklan terus tyk ngn urg ya mpun... haha...

Willie said...

Ku sik dapat bayangkan hidup tanpa mata. tapi nang benar dipadah kitak ya di sitok.

AmirFX said...

kepada Willie,
Haha.. Menar ya... Susah nak ngontrol PS2 mun sik nampak apa... <<-- sekda kaitan terus

Si Penconteng said...

Mena ta kitak, urang lain lebeh nampak apa nok sik ada pada kita (espeseli nok jaik-jaik salunya lah). Sigek gik, dalam hal nak menilai urang, semua deria mok dipakei ngan gerak ati juak kan. Apapun, best of luck untuk kitak lah k.

AmirFX said...

Kepada SCha ATil,
Simple jak. Mun urg tegur ambik sebagai dendam +ve.. Lenkali kita sik mengecewakan sidak... P mun dah polah maseh juak sidaknya sik puas ati, what 2 do... Thanks. Kmk just nak bermonolog jak mlm tdk. Sekda apa2 yang berlaku... Kmk just keciwa burger simpang 3 tutup mlm tdk.. haha...

Ivy Metaga said...

kmk pake mata teropong dan sekodeng org hahaha..

lain kali kmk mok plg kuching, mok teropong amir lok hahaah

gurau2 jak aaaa....=)

AmirFX said...

kepada Ivy,
Aihhh... Sekodeng kmk ka?! Padah ngn mak mek kelak... haha...

Caynie De said...

hehe.. kpg bintawa juak..hhehe

AmirFX said...

kepada Ken,
Haha.. Yalah... Contoh paling dekat d mata...