Thursday, June 14, 2012

Sarawakiana Thursday

Salam.. Pa kabar takrang ritok tek? Harap semuanya baik2 sahaja.. Bok pas balit dari ngeteh di Kampung Boyan sambil cuci2 mata.. hihi.. Cuaca aritok nang panas.. Berpeluh juak ketiak ritok tek.. 

Entri ritok berkenaan dengan gambar Wordless Wednesday yang aku siarkan ari marek.. Sebenarnya gambar ya adalah gambar yang menunjukkan orang2 yang dilabel sebagai stereotaip.. Stereotaip bermaksud tanggapan seseorang terhadap sesuatu benda ataupun manusia lain tetapi kenyataan adalah berlainan..

Manusia kebanyakan suka menilai dari segi penampilan seseorang ataupun benda.. Bila ya berlaku makanya manusia lain yang dianggap berlainan akan disisih ataupun dipinggirkan.. Pada pendapat aku mpun stereotaip ya sik wujud.. Cuma kita tok jak telah dicuci otak dengan penampilan yang berbeda adalah sangat asing bagi kita.. Maka seharusnya kita nektok menilai dari pelbagai sudut yang berbeda.. Baruklah kita nampak apa sebenarnya yang berlaku.. Bukan men entam cemya jak.. Tok pendapat aku jak lah.. Apa2 pun, janganlah kita tok cepat gilak nak menilai seseorang ya dari segi penampilannya.. 

Yajak lah dolok untuk entri Sarawakiana Thursday untuk ritok.. Entri lain gik kelak aku gik mikir.. Balit pas main bedmenten aku mikir gik entri apa.. haha.. Ok lah.. Mok panaskan badan lok kejap.. Dalam kol 8 cemya mok bertepas men bedmenten ngn sidak sama lorong aku sitok.. 2 minggu dah kekalahan dengan sidaknya.. Doa jak untuk aku supaya boleh menang perlawanan malam tok..

Sehingga ketemu lagi.. Salam Nusantara.. Chao.. Muahmuahmuahhss.. Sayang awak semua..


Ujung tahun tok plan mok g Lawas. Antar rombongan. Jeng3..




Untuk Nono dan Azlan. hehe..

12 comments:

Zul Fattah said...

betul tu bro.. don't judge the book by it's cover.. hehe
aku lbih suka kawan dgan orang biasa dari orang poyo!! haha

Yumida said...

pewit..ehem2...boh lupak share gamba ngn mek org lak...

Abd Razak said...

Salam mir...

Menar apa nok dipadah kitak ya, kadang satu barang ya nampak bagus di luarannya tapi dalam sapa tauk...

Ardini Humaira said...

sedar x sedar kekadang kita ter-stereotype gak kekadang kan hehe

Eera Shera said...

layan org sama rata kan bagus. ehem nk anta rombongan? hehe

♥Ismi Huda♥ said...

Pegi lawas?iyerrr.. hehe.. bestla camya.. :-)

Gen2Merah said...

betul tu bro.. jangan terlalu cepat menilai seseorang..

Marya Yusof said...

As salam Mir,

Hola!

Tak boleh elak nak judge & nilai org lain melalui penampilannya sb itu kita disuruh berpenampilan baik & kemas... Islam juga menggalakkan begitu kan? :)

Tp sebaiknya elok kita sibuk perbetulkan diri sendri dulu sblm sibuk melabel & menilai org lain... betul tak?

Take care & enjoy urself! :)))

ViviLim@Mrs.Nurulazmi said...

rombongan? ninek nak join! =0)

soooooour said...

sorg kte berkata buruk ttg dia..10 lg yg akan bckp pasal kte..so, bersangka baik la sesama manusia..

PreTTy Z said...

mintak email boleh?

azurachan said...

Wah jauh eh antar rombongan.. lepas ya boleh raon ke Sabah terus nak. hehehe...